Kívül kemény, belül csendes – megjött a KGM Actyon teszt

   

A teljes tesztcikk az alábbi linken olvasható: KGM Actyon teszt – Kívül kemény, belül csendes – Tesztelok.hu

Idén, 2025-ben Magyarországon is egy új márkanévvel találkozhattunk – a SsangYong innentől a KGM márkanév alatt fut. A legelső új néven kiadott modell, a KGM Actyon járt nálam egy hétig, ami alatt rendesen ki lehetett ismerni. Az új modell egyszerre stílusos, kényelmes, tágas és nem mellesleg egy tekintetmágnes. És még az ára sem túl magas ahhoz képest, amit nyújt.

Az akció/Actyon-dús megjelenés, karakteres kiállás

Elődje, a 2006-tól forgalmazott első generáció számtalan helyről kapott kritikát megjelenését illetően, melyek nem voltak alaptalanok. A majd 20 évvel később újragondolt „városi SUV coupé” Actyon viszont minden szempontból javított – külsőre egy ,,fiatalos”, divatos külsőt kapott, meglehetősen nagy dimenziókkal. Felépítése masszív, nem spórolták ki belőle az anyagot. Hossza 4740mm, magassága 1680mm, tengelytávolsága 2680mm. Súlyát sem aprózták el, mindössze 1580 kilót nyom, maximális terheléssel kicsivel átlépi a két tonnát is. Külön érdekesség, az ajtók meglepően nehéz súlya. Gyárilag 20 inches „diamond-cut” könnyűfém felnivel érkezik, zajcsillapító Michelin gumiabroncsokkal. Közelít a sportos stílushoz, de robosztus méreteivel inkább tekintélyt parancsol, ez jobban áll neki. Az autó lámpatestei száz százalékban LED-esek, kialakításuk számomra tetszetős. Rendelkezik első-hátsó ködlámpával, ki- és behajtható, fűtött tükrökkel.

Az autó összkaraktere egy jól átgondolt, stílusos és modern autót feltételez. Jegyeiben sokmindenre hasonlít, ezeket összemosva alkot valami „újat”, ismeretlent, ami után rengetegen odafordulnak.

A tesztidőszak alatt bebizonyosodott számomra, az Actyon tényleg egy tekintetmágnes. Alig volt olyan út, amikor ne néztek volna utána, néhányan odajöttek lefényképezni, kérdezgetni róla. Teljesen kitűnik a tömegből, pláne így, hogy márkajelzés tulajdonképpen csak a felnin található, kialakítása pedig hajaz egy Range Roverére. Ennélfogva pedig egy igazi családi utazóautó: csak úgy rója a ranget.

Amivel még kitűnik a tömegből, az pedig a fényszórók közti rész. A KGM, koreai gyártói létét kifejezve a két fényszóró közé helyezett egy széles designelemet. A különválasztott ábrák a koreai zászló jegyeit adják vissza, Geon, Gon, Gam, Ri – azaz Ég, Föld, Víz és Tűz. A lámpatestek alakját pedig a Göncölszekér ihlette.

Sokaknál felmerült, hogy jó-e ez a fogantyúszerű elem a motorháztetőn, elég vegyesen fogadták az érdeklődők – szerintem viszont sokat hozzáad az autó megjelenéséhez, pozitív téren.

Az Actyon pilótafülkéje

Igen, belülről hajaz egy űrhajóra.
Kívülről nagynak tűnik az autó, de belülről még tágasabb. Az autót megközelítve már a tükrök kinyitásával is fogad minket, beülve pedig egy kellemes, rövid üdvözlőzenével köszönt, mely stílusai közül egyébként a beállításokban választhatunk. Azonnal feltűnik a hatszögletű, teljes felületén fűtött kormány, a nyolcféleképpen motorikusan állítható és deréktámasszal ellátott, (ebben a modellben) világosfekete és piros szabású bőrülés. Ezt a designt egyébként az egész autóban végigvittek. A beltér első részében pedig RGB LED-csíkokat találunk, melyek automatikusan színt válthatnak, éjszaka pedig folyamatosan megvilágítják a fontosabb helyeit az autónak, például a lebegő középkonzol alatt lévő tárolóhelyet.

Az utastérről pedig bőven van mondanivaló. Az első oldalablakok hő- és hangszigetelő funkcióval is kérhetőek. A tetőn vakítófehér LED-lámpák biztosítják a kabin világítását. Végignézve a műszerfalon egy széles kijelzőt találhatunk, mely két komponensre oszlik, egyre, melyen a vezetéshez szükséges információkat látjuk, és egy érintőképernyős ,,infotainment” rendszerre, melyről mindent el lehet érni – mivel az autóban a kormányon lévőkőn és ablakmozgató-karokon kívül szinte sehol sem található gomb. Erre még később visszatérünk. A grafikái szépek, nem kell sokáig ismerkedni vele, hogy megszokhassuk. Az Actyon tolatókamera és szenzorrendszere jó, a kamerák minősége korrekt, bár néha látszanak a pixelek a képeken – de ez a praktikumában nem befolyásol semmit. 360 fokban láthatjuk az autót, válogathatunk a kameraképek között, de ha nem szeretnénk, megteszi őmaga is – amelyik oldalon éppen közel van valamihez a manőverezés közben, azt a képet fogja mutatni nagyban.
Anyaghasználata egyébként prémium érzést ad az autónak.


Az autóban digitális, kétzónás klíma található, illetve négy ülés fűthető, az első kettő pedig hűthető is. Három fokozatban állítható az ülésbe épített ventillátorok sebessége, ezt a funkciót nagyon szerettem, főleg a tesztidőszak alatt előforduló harminc fokok miatt. Érdekes, hogy az autóban az ablaküvegek rendkívül gyorsan felforrósodnak, valószínűleg nem tartják rendesen a hőt.

Csomagtér, tárolók az autóban

A KGM Actyon SUV Coupé kialakítása miatt a csomagtartó mintegy 668 literével egy négy fős családi ház méreteivel vetekszik. Szemléltetésképpen ez akkora, hogy két bőrönd, két táska és kamerák mellé még simán befértem a 185 centimmel a csomagtartóba. Szállodakomplexum is kialakítható belőle, ha a hátsó üléseket lehajtva 1568 litert szeretnénk kihasználni. Visszatérve a komolyabb hangnemre, láblendítéssel nyitható a csomagtérajtó, ami nekem nem mindig nyílt elsőre.

Az autó tele van tárolóhelyekkel, a hátsó ülésről a középkonzolba apróbb dolgok, az ajtókon található rekeszekbe egy másfél literes és egy fél literes palack simán, mellé egyéb más eszköz is elfér. A lebegő középkonzol műszerfal felőli oldalán pedig övtáska, pénztárcák simán elhelyezhetők. Az első ülések hátulján, a fejtámlákon akasztók is találhatóak.

Vezetési élmény, teljesítmény, fogyasztás

A KGM Actyon alá egy 1.5 literes, négy hengeres, benzines turbó GDI motor tesz pontosan 163 lőerőt, 280 Nm-t. Ez bőven elég ahhoz, hogy meghajtsa ezt a majdnem két tonnás monstrumot, megugrik, ha odalépünk neki. Pozitívum, hogy 1500-as fordulaton már leadja a nyomaték csúcsát. A motor meglepően halk, sport módba áttéve viszont rendesen hallatja magát – a turbó is.

A benne megtalálható harmadik generációs, hatsebességes AISIN automata váltó pedig tudja a dolgát, szinte azonnal felismeri a helyzeteket. Nem történt olyan, mint néhány más autóban, hogy gázadásnál tiltásig pörgetné a motort, miközben aligha gyorsul az autó. Lehetőségünk van beleszólni manuálisan is, a kormányon ugyanis elhelyeztek pillangóváltó-karokat is, mellyel (ésszerűen) befolyásolható a fokozat – nem enged hibázni. Gyorsan észleli, amikor már nem szeretnénk használni és visszaáll teljesen automata üzemmódba. Ami rendkívül egyedi, hogy a váltó egy kristály. Mögötte található az elektromos kézifék is.

Vezetni kényelmes, jó az úttartása, a kormány nagyon könnyen forgatható és manőverezés során is kézre esik.

Egyre inkább elterjedtnek látszik a duális navigációs rendszer. Az autóban egy TomTom GPS rendszer található, ami kivetíthető mindkét kijelzőre egyszerre, nem kell oldalra nézni az iránymutatásért. Magyar hang is elérhető, bár a hangminőség nagyjából olyan, minthogyha telefonnal vették volna fel, így azt egyből kikapcsoltam. Az autó természetesen támogatja az Android Auto-t és az Apple Carplay-t, de csakis kábelesen, az egyik USB-C portból, az egyébként összesen négyből, amely kettő-kettő elosztásban elől és hátul megtalálható. Elől található egy telefontartó is, mely vezetéknélküli töltést is támogat.

Ami számomra problémaként merült fel, az pedig a kijelző sebessége és a gombok hiánya. Az autó tényleg stílusos, egyedi, különleges – viszont kevésbé praktikus. A gombok 90%-a a kormányon található meg, a főbb dolgokat tökéletesen lehet onnan vezérelni, azonban hagy maga után némi kívánnivalót. A kormány alján elhelyeztek két gyorsgombot, az egyik a „kedvencek” funkciót tölti be, egy oldalt be lehet tölteni vele instant, a másik pedig az Auto Hold – ami szerintem nem annyira fontos, hogy egy dedikált gombot kapjon, ha már más, ennél sokkal komolyabb rendszerek nem kaptak gombot. Illetve ez a kettő egy vastag, recézett kialakítást kapott, amivel szerintem adná magát, hogy tekerhetőek legyenek, amivel egy tök jó lehetőség nyílna az egyszerűbb kezelésre. A kormányon pici recés gombokkal kezelhető a hangerő, ami hogyha rossz irányban nyomod meg, kellemetlen érzés.
Ugye az autó szinte összes rendszere az utasoldali kijelzőről üzemeltethető, az nem elég gyors. Minden indítás után az első alkalommal, mikor megnyitnánk egy oldalt, például a számomra elég érdekesen lefordított „Éghajlat”-ot (klímavezérlés), néha akár 2-3 másodpercbe is beletelik, mire az betölt. Ugyanez érvényes az összes többire. Második megnyitás alkalmával már cache-ből gyorsabban előszedi, de számomra még mindig zavaróan lassú ahhoz képest, hogy másképpen nem lehet elérni. Utas részéről történő hangerőállítás is bonyolult, le kell húzni a menüt, ahol pedig csúszkával lehet állítani a hangot. Apropó hangrendszer, részletekbe menően be lehet állítani az autó hangját, külön állítható rengeteg beállítás, grafikán kiválasztható, honnan szóljon a hang, de van hátsó ülés alvás üzemmód is, ahol a hátsó hangszórókat kikapcsolja. A hangja egyébként kicsit dobozos, akusztikus zenéket szépen játssza.

A közösen megtett 700 km alatt volt időm kiismerni és megszeretni az autót – mindenével együtt. Korrektül össze van szerelve, felépítésében-kialakításában, fizikumában különösebb hibát/zavaró tényezőt nem fedeztem fel, egy olyan kivétellel, hogy a Start-Stop gomb már kicsit lötyögött, illetve a csomagtartó-fedő roló nem lesz a legidőtállóbb. A többi hiba, amit észrevettem benne, az mind-mind egy szoftverfrissítéssel kiküszöbölhető. Az autó csendes. Hosszabb távon sem zavaró, a beltér akusztikája ideális beszélgetésekhez, kevés motorhang és szélzaj szűrődik be. A vezetéstámogató rendszerek, mint például a sávtartó, adaptív tempomat, holttérfigyelő, hozzák az elvárhatót. A sávtartó néha kissé erőszakos, aztán hirtelen elengedi a kormányt – de ez csak a felfestéseknek köszönhető. Az úttartása egyébként nagyon jó. Rendelkezik hátsó keresztirányú-ütközésre figyelmeztető rendszerrel, ajtónyitás esetén is figyelmeztet elhaladó forgalomra. Piroslámpánál állva figyelmeztet, hogyha az előtte álló autó indul, automatikusan indítja a motort is – mivel Start-Stop rendszerrel rendelkezik.

És hogy mégis mire is való ez az autó? Mi a célja? Erre konkrét választ ad a fogyasztás.
Keresztbe szelve egy munkanapon a várost, a fogyasztás nagyjából 10-11 liter/100 km körül mozgott, dugózással együtt. Sokat segített a lakott területeken kívüli nagyjából 70 km/h-s tempó, a fogyasztás máris 8-9 körülire redukálódott, viszont igazán az autópályán érzi otthon magát. Tempomat 110 km/h mellett meglepő 7 liter körüli eredményt kaptam, 200 km-re vetítve. A kapott értékek megegyeznek a gyártó által megadott 6,8-11,2 literes fogyasztással. És ez meg is adja a választ. Ezzel az autóval utazni kell – hosszabb távokon érzi magát igazán otthonosan, a nagyjából két órás utat szinte meg sem éreztem, kényelmesen beállt erre.

Összegzés, változatok, galéria

A hozzánk érkezett Actyon a kéttónusú Iron Metal színt viselte, gyárilag 12-féle színváltozatból válogathatunk. Magyarországon a kgmhungary.hu információi szerint bruttó 15.999.000 Ft-tól indul a Premium kiszerelés, hófehér színben. A színválasztás 199.000 Ft-os felárral, illetve a nálunk járt autó fekete-vörös velúr és bőr belső színe szintúgy 199.000 Ft-os felárral jár. Ezenkívül kérhető bele extraként panoráma napfénytető, összkerékhajtás, 5+5 év kiterjesztett garancia és AVM 360° 3D kamerarendszer. Az autót annak tudom javasolni, aki mindenképpen szeretne egy egyedi járművel közlekedni, képes feladni a kompakt városi közlekedést, hisz az autó fő húzóereje inkább a kinézete.

Közeli vetélytársa a nagyjából ugyanebben az árkategóriában megtalálható Nissan X-TRail 1,5 VC-T Mild-Hybrid (163 LE).

A tesztlehetőségért köszönet a KGM Magyarországnak.

Írta / fényképezte: Jakab Benedek

Kövess minket Te is az alábbi elérhetőségeink egyikén:

Facebook:
tesztelok.hu

Instagram:
tesztelok.hu

YouTube:
tesztelok.hu csatorna

TikTok:
tesztelok.hu csatorna